IMG_20191004_120209.jpg

Noin vuosi ja kaksi taaksepäin siitä, kun hain kouluun, en ollut elämäntilanteessa, jossa olisin kyennyt keskittymään koulunkäyntiin. Mielenterveys, mm. masennus, vaikeutti arkea ja omia tavoitteita oli vaikea edes keksiä. 
Oikean lääkityksen, pajatoiminnan ja aivan mahtavien ihmisten kannustuksen kautta kuitenkin pääsin parempaan mielen- ja elämäntilaan ja päätin ottaa askeleen eteenpäin. 

Aikaväli, jolloin en ollut koulussa tai muussa toiminnassa, olen omalla ajallani oppinut erilaisia kädentaitoja. Ehkä sisäisesti olin nälkäinen uuden oppimiselle. Heti kun silmä osui johonkin kiinnostavaan asiaan, niin lähdin heti innolla tekemään taustahakua. Luin kirjaa nimeltä Mustesydän, jossa päähahmon isä on kirjansitoja, ja tämä inspiroi minut oppimaan kirjansidontaa.
Kun paperi loppui, opettelin virkkaamaan.
Kun kesä tuli, opiskelin luonnosta löytyviä hyötykasveja.


Pajatoimintaan päästyäni tunnistin nälkäni uuden oppimiseen silloin kun olin aivan tohkeissani opittuani ristipisto tekniikan ja huovuttamista. Olin valmis hakemaan kouluun.


Taidekoulu on vastannut kaikkia odotuksiani. Heti ensimmäisenä pääsin oppimaan aivan uutta tekniikkaa - taidegrafiikkaa. Uuden materiaalin työstämisen oppiminen oli virkistävä haaste ja toiseen työhön mennessä olin jo tykästynyt tekniikkaan. Toisena työnäni (kuva alla) tein laatan, josta saa koostettua isomman työn painamalla sen monta kertaa samaan paperiin. Selvästi hain haastavuutta valitsmalla työn, jossa symmetriikka on oltava pilkulleen kunnossa. 
Lopputulos oli kyllä tuntien työstämisen arvoinen!
Lisäksi olen päässyt vahvistamaan omia taitoja piirrustuksen puolella. Olemme keskittyneet varjostustekniikkojen oppimiseen, ja olen rakastanut uusia haasteita, joita kurssin myötä on tullut vastaan.

IMG_20190826_130044.jpg
Taidegrafiikan työ kuparilevylle, toinen työ, ensimmäinen painos

IMG_20190912_143228.jpg
Piirrustus vasemmalla kädellä valkoiselle paperille, ja oikealla kädellä mustalle paperille.
Mallina oma käsi.
Mustalle paperille piirtäminen oli mahtava uusi kokemus.

 

 

Odotan innolla, mitä uutta tulen oppimaan tulevaisuudessa uusilla oppikursseilla.